Joga ako prostriedok proti stresu a civilizačným ochoreniam
Vďaka modernej medicíne sú takmer zlikvidované tradične známe infekčné choroby. No objavujú sa, a nie menej intenzívne likvidujú človeka, nové choroby, ktoré označujeme pod spoločným názvom "civilizačné". Príčin prečo vznikajú je veľa a nie je možné ich všetky postihnúť. Medzi najzákladnejšie sú najmä sprievodné znaky súčasnej civilizácie:
- znečistenie ovzdušia, pôdy, vôd, vysoká hladina hluku,
- pohodlný konzumný spôsob života, bez pohybu, bez výdaja energie,
- zlozvyky vo výžive, chemicky upravované potraviny - takmer všetky druhy potravín ponúkaných v obchodoch,
- stres - neustále uponáhľaný spôsob života dnešného človeka, časté psychické preťaženie, neschopnosť sa "zastaviť" a relaxovať.
Vieme, že sme na druhom mieste v Európe v úmrtí na kardiovaskulárne choroby a na rakovinové ochorenia. Veľké množstvo obyvateľstva už od malých detí trpí na rôzne alergie. Priemerná dĺžka života, najmä mužského pohlavia, je najkratšia v Európe. Skúsme si v tejto situácií dať otázku, čo robiť? Odpoveď na túto otázku je veľmi ťažká, no ešte ťažšia je jej realizácia pre pohodlnosť väčšiny ľudí postihnutých konzumným spôsobom života.
Navrhujeme začať z iného konca. Prvoradou úlohou je vštepiť do vedomia obyvateľstva pocit zodpovednosti za vlastné zdravie a tomu tiež prispôsobiť spôsob života. Ľudia si musia uvedomiť, že zdravie v trhovom systéme je aj ekonomickou kategóriou, je aj prostriedok vytvárania akéhosi imidžu osobnosti človeka v jeho profesionálnych aktivitách. Je nám predsa jasné, že zlepšenie zdravotného stavu súčasnej populácie, nedosiahneme len na základe stále modernejšej zdravotníckej techniky, vývojom účinnejších liekov, či výstavbou ďalších nemocníc.
Je nesmierne dôležité, aby človek spolupracoval na udržaní, či navrátení svojho zdravia aktívne. A myslím, že tu je kameň úrazu. Ide totiž o neprekonateľnú bariéru - premôcť svoju pohodlnosť a zriecť sa niektorých lákadiel, ktoré ponúka súčasná civilizácia.
Pacienti trpiaci chronickými ochoreniami sú unavení dlhým utrpením a bezvýslednou snahou svojho okolia ich od utrpenia oslobodiť. Len málokto je však unavený vlastnou námahou, ktorá však jediná môže priniesť pozitívny výsledok. Zotrvávajúc v pozícii obeti, netrpezlivo očakávajú rýchle a zázračné uzdravenie vkladaním rúk liečiteľa, nejakým tajomným čajom, kvapkami, alebo zahraničným liekom. Ak sú vytrhnutí zo svojho pohodlného, zaužívaného spôsobu života, prejavujú značné rozhorčenie nad tým, že by mali zmeniť v strave to, čo im predsa už dlhé roky tak chutí, že by mali opustiť svoje milé slabosti a seba zničujúce návyky, ktoré zostávajú stále len prvou prekážkou, ktorú by mali odstrániť. Tu rýchle a pohodlné riešenie neexistuje, pretože zlou životosprávou je organizmus oslabovaný možno celé desaťročia. Preto regenerácia si vyžaduje dlhší čas.
Jednou z veľkých a nádejných ponúk na východisko z tejto situácie je múdrosť overená skúsenosťami, postupne potvrdzovanými vedou, ktorá môže obohatiť práve ľudí oslabených konzumným spôsobom života, a to je zmena životosprávy pomocou jogových techník. Už viac rokov sa venujem joge, presnejšie HATHAJOGE, so zameraním na jej terapeutické účinky rôznych zdravotných porúch a psychosomatických ochorení. Je už všeobecne známe, že joga je niekoľko tisícročiami overený empirický multidisciplinárny systém, ktorý integrálne pôsobí na celý organizmus a to prostriedkami:
- sústavou telesných a dychových cvičení,
- očistnými technikami,
- výživou, relaxačnými,
- koncentračnými a meditačnými technikami,
- nápravou v oblasti morálno-etických hodnôt.
To znamená, že jej pohľad a pôsobenie na človeka je h o l i s t i c k é – celostné. Joga teda predstavuje prostriedok k získaniu pevného fyzického i duševného zdravia. Je to možnosť, ktorá sa ponúka každému bez veľkých investičných nákladov. Využitie týchto možností sa ale ponúka i rôznym zdravotníckym zariadeniam a rehabilitačným a rekondičným centrám, ktoré teraz vznikajú v podnikateľskej sfére, čo v západných krajinách je úplne bežné a vyhľadávané.
Človeka hore uvedenými prostriedkami možno harmonizovať v štyroch rovinách:
1) v rovine somatickej – telesnej a to pomocou cvičení a najmä rôznymi statickými polohami tela, ktoré v joge nazývame ásany.
2) v rovine emočnej, citovej - t.j. na psychickej úrovni.
3) v rovine myšlienkovej, intelektuálnej - nevyvážená myseľ, negatívne myšlienky a postoje ovplyvňujú celý organizmus človeka a sú často prejavom hierarchie jeho životných hodnôt.
4) v rovine psychosociálnej t.j. harmonizuje ho s ľuďmi s ktorými sa stýka a so sebou samým.
Ak si ukážeme zjednodušeným pohľadom na vznik psychosomatických ochorení, pochopíme i význam prostriedkov ponúkaných jogou.
Už vieme, že základom psychosomatických ochorení je najmä s t r e s. Ale to, čo pre jedného človeka je už stresovým podnetom vyvolávajúcim v tele obranné reakcie, až chorobu, pre druhého to môže byť úplne bežným problémom ktorý ho nevzrušuje. Kľúčom k tomu sú emócie, s ktorými hodnotíme situáciu. Teda prvá informácia sa rieši vždy v psychickej - mentálnej sfére. Voláme to akýmsi psychickým filtrom. Ak dopadajúce stresové zložky prejdú cez tento filter a tento ich posúdil ako určité ohrozenie, reagujeme obrannými emóciami i s ich fyziologickým dopadom. To znamená, že prudké emócie, ako strach, hnev a ich odvodeniny mobilizujú obranné biologické mechanizmy. Signály "ohrozenia" v mozgovej kôre sú prenášané do hypotalamu a odtiaľ sa ako bezprostredná reakcia na tento signál mobilizuje neurovegetatívny systém a jeho dve zložky - sympatikus a parasympatikus. Táto reakcia je veľmi rýchla - má okamžitý dopad hlavne na cievy a srdce a cez tieto cievne zmeny potom na ostatné orgány. Telo sa touto reakciou pripravuje na boj (s problémom, alebo útočníkom) alebo na útek, ale i možné zranenie; preto napríklad stúpne krvný tlak, zrýchli sa srdečná činnosť, zmení sa distribúcia prekrvenia medzi kožou, vnútornými orgánmi a svalmi v prospech svalov, zvýši sa celkový svalový tonus atď. Ak nenastane fyzická akcia, to znamená, že na úrovni orgánov a tkanív nedôjde k odreagovaniu a vybitiu uzavretého cyklu, tieto pochody organizmus nesmierne zaťažujú, pretože telo musí nejakým spôsobom dosiahnuť svoju východiskovú polohu rovnováhy. Ak nastávajú takéto situácie veľmi často, alebo trvajú dlho, objavujú sa najskôr poruchy na energetickej úrovni vo funkcií orgánov, ale neskôr prichádza i k poruche samotného orgánu.
Ak zhodnotíme tento model vzniku psychosomatických ochorení, môžeme vyčleniť tri odlišné funkčné oblasti organizmu, na ktoré môžeme pôsobiť jednotlivými technikami j o g y.
Funkčné oblasti:
1. Psychika – v určitom zmysle kľúčová. V nej sa môže rozhodnúť o všetkom. Dá sa však najťažšie ovplyvniť. Znamená to zvládnutie sociálnych situácií správnymi psychologickými postojmi a emóciami, ale tiež výcvikom našej mysle.
|
Jogové prostriedky :
Túto oblasť účinne zvládajú a harmonizujú jogové relaxačné techniky, a najmä dychové techniky ovplyvňujúce bioenergiu – pránu pomocou cvičení PRÁNAJÁMI.
2. PERIFÉRNA ZLOŽKA – je to úroveň telesného aparátu (svaly, cievy, koža,
orgány, endokrinné žľazy, atď.) a stav ich jednotlivých zložiek (metabolizmus, tonus - napätie, prekrvenie a pod.).
Metodicky usporiadaný rad prípravných cvičení- SARAVHITÁSANY, PAVANA MUKTSANY s uvedomovaním si synchronizácie pohybu a dychu, stavu napätia a uvoľnenia, vyrovnanie svalových dizbalancií; telesné polohy – ÁSANY; plný JOGOVÝ DYCH; očistné techniky – KRIJE; správna výživa a režim dňa.
|
Dodržiavanie morálnych a etických zásad sformovaných i v joge do desiatich odporúčaní –JAMA a NIJAMA; dychové a koncentračné cvičenia – PRANAJÁMA, PRATJAHARA, DHÁRANA;
vytvorenie vnútorného ticha – ANTARA MAUNA; navodenie v tele zvukových vibrácii a upokojenie mysle opakovaním určitých slov – MANTRA DŽAPA;
meditačné techniky – DHJÁNA; autosugestívne techniky a nácvik bdelej pozornosti v dennej činnosti
|
3. Fyziologické regulácie – sú to regulačné mechanizmy, ktoré navodili určitú funkčnú pohotovosť v tele – mobilizáciu nervových a hormonálnych mechanizmov. Dopad je na celý organizmus.
|
Toto schematické delenie nám má však poslúžiť len ako pomôcka z didaktického hľadiska, pretože tieto techniky sú navzájom rôznymi spôsobmi poprepájané. Napr. už pri prípravných cvičeniach a najmä pri ásanách nacvičujeme od začiatku plnú pozornosť zameranú nielen na správne vykonanie cviku, ale aj na jeho precítenie počas cvičenia a po ňom. Už tu sa nacvičuje koncentrácia. Ale platí to i obrátene, nie je možné dobre zvládnuť koncentračné cvičenia bez predchádzajúcej telesnej prípravy.
Musíme rozlišovať nácvik plného jogového dychu od techniky Pránájámy. Pôsobenie Pránájámy je niečo úplne iné než pôsobenie hlbokého alebo plného jogového dychu. Pranajámou pomocou dychových techník - zrýchlenie, spomalenie, prerušovanie nádychu a výdychu, zádrže po nádychu a výdychu, menenie dlžky trvania týchto dychových fáz - pôsobíme na bioenergiu t.j. PRÁNU a intenzívne zasahujeme do regulačných pochodov vegetatívného nervstva.
Plný JOGOVÝ DYCH má veľký liečebný význam napr. u arteriosklerózy i ťažkých prípadoch po mozgovej mŕtvici.
Povedzme si niečo o tretej oblasti techník pôsobiacich na zložku TELESNÚ. Táto oblasť jogových techník je najznámejšia a každému zvládnuteľná ak človek chce. Ako a čím pôsobia na jednotlivé orgány polohy, ktoré v joge voláme ásany ? Povedzme si aspoň niektoré obecné zákonitosti.
Je tu úzke nervovo-reflexné spojenie medzi orgánmi a príslušnými svalovými skupinami. Uvoľnenie svalovej kontraktúry má priaznivý dopad i na orgán, ktorého nervové zásobenie vychádza z rovnakého úseku chrbtice, ako príslušné svalové zoskupenie.
Ásany pôsobia ďalej zmenami prekrvenia jednotlivých orgánov a to v makro- tak i v mikro - cirkulácii; pri tlaku alebo ťahu sa krv z orgánov vypudzuje, pri následnom uvoľnení priteká vo zväčšenej miere. To vysvetľuje aj nutnosť uvoľnenia po každej výdrži. Následným prekrvením sa stimuluje funkcia orgánu, ale i bunečný substrát. Ďalšie želateľné účinky u ásan môžeme docieliť dychom a to zvyšovaním vnútorných tlakov pomocou hlbokého dýchania, alebo zadržania dychu.
Ásanami, ktorými pôsobíme na žľazy s vnútornou sekréciou, najmä na štítnu žľazu a nadobličky, ovplyvňujeme celý organizmus vzhľadom na jej širší metabolický dopad vylučovaním hormónov do krvi. Musíme preto poznať účinky týchto ásan či stimulujeme alebo potláčame funkciu týchto žliaz. Dôležité je to napríklad u nadobličiek, ktoré - ako vieme - v poslednej fáze rozhodujú o tom, ako náš organizmus zvládne stresovú reakciu. V tomto zmysle poznáme celý seriál antistresových ásan. Preto cvičiteľ, ktorý sa venuje joge so zdravotným zameraním, musí mať vedomosti, ktoré ásany sú pre danú diagnózu najvhodnejšie. Musí teda poznať účinky jednotlivých ásan - ich indikácie a kontraindikácie. Skúsený cvičenec však už má vycvičené vnímanie svojho tela a intuitívne si vyberá tie cviky, ktoré jeho telo podľa okamžitého stavu práve potrebuje. S pribúdajúcim vekom sa nám niektoré orgány, ktoré sú genetický oslabené alebo v priebehu života nesprávne preťažované, " ozvú ". Niekedy postačí k liečbe posilniť orgánovú periférnu zložku. Často je však účinok výraznejší ak pridáme relaxačné techniky. Ak by to nestačilo - je nutné pristúpiť k obtiažnejšiemu postupu, k práci s psychikou t.j. s emóciami s hodnotovým systémom.
Veľká časť jogových cvičení pôsobí okrem svojich účinkov na orgány, súčasne i na dobrú funkciu chrbtice, udržuje jej pružnosť a dobrý stav jej svalového aparátu. Vieme, že porucha dynamiky alebo statiky v niektorom úseku chrbtice môže mať dopad na orgány, ktoré sú na úrovni tohto miesta, pretože z každého segmentu medzi dvomi stavcovými oblúkmi vystupujú nervové zväzky, ktoré vedú nielen k svalom ale i orgánom.
U ásan si musíme uvedomiť ich dopad na druhú oblasť " reguláciu ", presunom stimulácie alebo preladením vegetatívneho nervstva od sympatiku k parasympatiku.
Tieto zmeny nastupujú bezprostredne po cvičení jogy, ale postupne začínajú pretrvávať počas celého dňa. Jedno z pôsobenia ásan i do oblasti psychiky sa prejavuje ako mechanizmus moderného biofeed - back B F B, biologickej spätnej väzby, ktorou môžeme ovplyvniť funkciu akéhokoľvek vnútorného orgánu i silou myšlienky, predstavou - vizualizáciou.
Ďalší vzťah medzi najvyššou regulačnou zložkou - psychikou a periférnou výkonnou zložkou - svalstvom, ilustruje príklad tzv. svalového tónu. Svalový tonus, ako vieme, súvisí s našim celkovým najmä psychickým stavom. Ak sme skľúčení, smutní, je celé telo, najmä svalstvo ochabnuté. Na druhej strane tým, že pohybové stereotypy vedú niekedy k svalovým dysbalanciám a tým k svalovej únave, navodí sa i celkový pocit psychickej únavy. Nesprávne držanie tela pôsobí negatívne na celý svalový tonus. Môžeme povedať, že určitému psychickému stavu v zmysle dobrej, alebo zlej kondície, zodpovedá určitý svalový tonus, o ktorom nie sme si vedomí a nevieme ho vôľou ovplyvniť. Tento vzťah medzi duševným stavom a jeho dopadom na svaly, môžeme riešiť z oboch koncov: buď psychoterapeuticky, alebo správnym pohybovým pôsobením na stav svalov, t.j. cvičením.
Existuje niečo, ako optimálna telesná kondícia, ktorá by mala byť udržiavaná pre KVALITNÚ DUŠEVNÚ ČINNOSŤ. Ak sme v špatnom fyzickom stave a máme zlý svalový tonus, nezvládneme dostatočne svoje impulzy. Označujeme to ako tzv. " mentálny šum ": sme nepokojní, stále sa snažíme niečo robiť bez presného cieľa, vedieme vnútorný dialóg. Mentálny šum vymizne, ako náhle sa dostaneme do správnej telesnej kondície t.j. k úprave na úrovni svalov. Vnútorné a vonkajšie impulzívne jednanie slabne, stávame sa vyváženejší, integrovanejší. Stačí, ak si zacvičíme prípravné jogové cvičenia (saravhitaásany) alebo veľmi známy SÚRJA NAMASKÁR - pozdrav slnku.
Pri cvičení jogy je nutné zdôrazňovať POMALÝ METODICKÝ POSTUP. Ak cvičenec cvičí sám, bez odborného vedenia a cvik dynamický zvládne, často sa stáva, že robí závažné chyby a môže si poškodiť zdravie, ak navyše nepozná účinky jednotlivých techník. Najčastejšie sa to stáva pokiaľ ide o chrbticu, alebo pri vyšších duševných technikách môže si poškodiť na psychickej úrovni. Naše chrbtové svaly a svaly okolo krčnej chrbtice nie sú dostatočne pripravené na dlhé výdrže v ásanách, najmä v obrátených polohách. Často potom dochádza k odchýlkam od základnej osy tela. Pri najlepšom sa to prejaví bolesťami v chrbte. To vedie k tomu, že rad praktických lekárov i neurológov má doteraz negatívny postoj k joge, pretože k ním chodia pacienti, ktorí si takto " jogou " samy poškodili.
JOGA SAMA, VŠAK ZA TO NEMÔŽE.
Pripravil: Dodo Blesák
Späť na Zdravotné účinky jogy